قزوین

قزوین گردی با پرنده سفید (قسمت اول)

قزوین

قزوین، شهری بزرگ در همسایگی کرج است که به شهر آب انبارها معروف است. این شهر دارای فرهنگ و قدمت بسیاری است و به مدت ۵۰ الی ۵۷ سال، پایتخت ایران نیز بوده است.  همچنین این شهر به علت پرورش هنرمندان خطاط مشهور، به پایتخت هنر خوشنویسی ایران نیز، معروف است. به سبب سابقه کهن این شهر، آثار و جاذبه های دیدنی بسیاری، هر ساله گردشگران  زیادی را به سوی این شهر جذب می کند. در ادامه با ماهمراه باشید، تا شما را با مکان های دیدنی قزوین آشنا کنیم.

کاروانسرا یا سرای سعدالسطنه

یکی از زیبا ترین بناهای شهر قزوین در دل بازار قدیمی این شهر، سرای زیبای سعدالسلطنه است. این بنا، به سرای سعدیه، سرای سعادت نیز شناخته می شود. ورودی این بخش از داخل خیابان امام خمینی است.  قدمت این بنا به دوران قاجار و زمان ناصرالدین شاه باز می گردد ودر لیست یکی از 38 بنای منتخب میراث فرهنگی کشورقرار دارد.

کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان و بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران است که،  یکی ازبزرگترین بناهای عمومی و بازرگانی کشور در دوران قاجاربوده است. همچنین جز معدود کاروانسرای های ایران است که دارای چندین راسته، چهارسوق ،حمام، سرا، تیمچه، شترخان، مسجد، چایخانه است. موزه شاهنامه و اساطیرنیز درداخل این کاروانسرا قرار دارد.

قزوین

بازار قزوین

قزوین در زمان شاه عباس صفوی پایتخت ایران بوده است و این بازار زیبا یادگار باقی مانده از آن دوران باشکوه است. البته این بازار دردوران حکوت قاجار نیز توسعه یافت و چندین کاروانسرا و تیمچه به آن اضافه شد. این بازار دارای 4 در است که به 4 تیمچه باز می شود. در سمت جنوب به تیمچه سرپوشیده، در سمت شمال به تیمچه سرباز، در سمت شرق به سرای وزیر و در سمت غرب به چهارسوق کوچک باز می شود. این بازار بخش های بسیاری دارد که زیبا ترین بخش آن ، کاروانسرای سعدالسلطنه است.

قزوین

حسینیه امینی ها

این بنا به نام خانه و حسینیه امینی ها در شهر قزوین شناخته می شود. مالک این خانه حاج محمدرضا امینی از تجار معروف دوران قاجار بوده  که این بنا را در سال 1275 با مبلغ ، 48 هزار تومان ساخته است.  این خانه دو حیاط شمالی جنوبی و 3تالار دارد. ارسی های زیبا میان تالار ها قرار داردکه در زمان برگزاری روضه، بلند می شدند و تالارها به صورت یکپارچه در می آمدند.  تمامی فرش های این خانه عتیقه و یکپارچه بوده اند. سقف تالار ها ، مزین به نقاشی ها و آینه کاری و گچبری های زیبایی است. سردابه و شربت خانه در زیر زمین این عمارت نیز از دیگر بخش های دیدنی آن است.

قزوین

آب انبار سردار بزرگ

قزوین به شهر آب انبار های ایران معروف است و این آب انبار، یکی از مشهورترین آب انبارهای این شهر است که در سال ۱۱۹۱ هجری شمسی در محله راه ری ساخته شده است. این آب‌انبار، لقب بزرگترین آب‌انبار تک گنبدی در ایران و حتی جهان را دارا است.  گنجایش مخزن این این آب انبار، بیشتر از ۳ هزار متر مکعب است و در زمان خود سیستم بزرگ آبرسانی شهر محسوب می‌شده است.این بنا دارای 50 پله سنگی با ارتفاع حدود 25 سانتی متر است و در دو طرف ورودی این آب انبار نیز دو سکوی سنگی بزرگ برای استراحت تعبیه شده است.

این آب انبار شامل گنبدی بلند و آجری است که بر روی بدنه آن نور گیر های تعبیه شده است. در مورد ساخت این آب انبار چنین بیان می شود که دو برادر به نام‌های محمدحسن خان و محمدحسین خان، که از امرا و سرداران زمان فتحعلی شاه، محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار بوده اند، بانیان ساخت این اب انبار هستند.

قزوین

عمارت و باغ سپهدار

این بنا خانه‌ی محمدولی خان سپهسالار تنکابی، ملقب به سپهدار اعظم از اعیان و رجال مهم سیاسی دوران قاجار در شهر قزوین است. در طراحی و ساخت این بنا، از عمارت کلاه فرنگی و مهمانخانه بزرگ قزوین الگو برداری شده است. این بنا دو طبقه ، در زمان جنگ جهانی اول، این خانه مورد استفاده نظامیان انگلیس و روس بود وبعدها به دلیل بدهکاری مالیاتی مالک عمارت، به تصرف دولت وقت در آمد. باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین  قرار دارد و در حال حاضر، به عنوان موزه کشاورزی قزوین استفاده می شود.

قزوین گردیآژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور قزوین گردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *