قزوین گردی

قزوین گردی با پرنده سفید (قسمت دوم)

قزوین گردی

قدمت کهن شهر قزوین به زمان ساسانیان باز می گردد.  بعدها در طی سالهایی که در زمان صفویه این شهر به عنوان پایتخت ایران معرفی شد باز دیگر رونق گرفت. اولین خیابان ایران ، خیابان سپه در این شهر ساخته شده است که می گویند همزمان با خیابان شانزه الیزه در پاریس  ساخته شده است. در بخش دوم قزوین گردی با پرنده سفید ، تعداد دیگری از آثار معروف این شهر زیبا و قدیمی را به شما معرفی می کنیم:

کاخ موزه چهل‌ستون یاعمارت کلاه فرنگی

این بنا که در مرکز شهر یا سبزه میدان قرار دارد، یکی از مهمترین بناها و آثار تاریخی شهر قزوین است که قدمت آن به عصر صفوی باز می گردد. از این بنا و باغ زیبا، امروزه یک کوشک باقی مانده که در حال حاضر موزه خوشنویسی شهر قزوین است.

در خصوص تاریخچه این بنا باید گفت که، زمانی که شاه طهماسب پایتخت ایران را از تبریز به قزوین انتقال داد،نیاز به عمارتی در خور نام این سلسله بود.  از این رو به معماران چیره دست فرمان داد، باغی مربعی شکل بسازند، با عمارت های بزرگ، و حوض های زیبا. در وصف طراحی این بنا می گویند که از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته شده است. در دوران قاجار این بنا توسط محمدباقر سعدالسلطنه، فرماندار قزوین بازسازی شد و کاخ چهلستون نام گرفت.

قزوین گردی

مسجد جامع قزوین

این مسجد که با نام های مسجد عتیق و جامع کبیر نیز شناخته می شود، یکی از بزرگترین مساجد جامع ساخته شده در ایران است. بنای اولیه مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی ساخته شده، است. محل قرار گیری آتشکده در قسمت ایوان جنوبی مسجد است. این مسجد در سال 192 به دستور هارون الرشید ساخته شد و در طی حمله مغول به ایران، بخشی ازآن نابود گردید که بعدا مرمت شد.

این مسجد شاهد آثار معماری چندین دوره مختلف تاریخی است و قدیمی ترین بخش آن، متعلق به قرن دوم هجری است.  مسجد جامع قزوین، در دوران صفویه نیز مورد توجه قرار گرفت، ایوان های آن بازسازی شد. در دوران قاچار نیز ایوان شرقی مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت.

قزوین گردی

کلیسا کانتور

کلیسا کانتور، کوچکترین کلیسا ارتدوکس ایران و سومین کلیسا کوچک جهان است.  از آنجا که این کلیسا در زمان اشغال ایران به دست روس ها دردوران جنگ جهانی دوم ساخته شده است، به روسی کانتور نامیده شده است. کانتوربه زبان روسی به معنی مقر یا مرکز است. این کلیسا به برج ناقوس نیز معروف است.

در داخل حیاط این کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که متعلق به خلبانی روسی و یک مهندس روسی است که در ایران فوت شده اند. در زیر گنبد کلیسا، صلیبی با یک خط مورب بر روی آن نقشه بسته که گویا، نماد مسیحیان ارتدکس است.کلیسای کانتور

حمام قجر

حمام قجررا سردار شاه عباس صفوی، امیر گونه خان قاجار قزوینی، در سال 1057 ساخته است. این حمام در ابتدا حمام شاهی نام داشت و یکی از بزرگترین و قدیمی ترین حمام های قزوین است. مساحت این حمام 1045 متر است و دارای 3 بخش سربینه، میان در و گرمخانه است.

قسمت زنانه و مردانه این حمام بصورت مجزا ساخته شده است.در حال حاضر این حمام به عنوان موزه مردم شناسی قزوین مورد استفاده قرار می گیرد که در ۳ بخش  اقوام، آداب و رسوم و مشاغل فعال است.

قزوین گردی با پرنده سفید

مسجد النبی

این مسجد در راسته بازار قزوین در سمت جنوبی خیابان امام خمینی قرار دارد. مسجد النبی قزوین، حدود 14 هزار متر مربع مساحت دارد و دارای صحن ها و شبستان های گسترده ای است که هنوز هم نماز جماعت و نماز جمعه در آن برگزار می شود. قدمت این مسجد که به دوران قاجار باز می گردد به دستور فتحعلی شاه در محوطه‌ی وزیر یا چال وزیر ساخته شده است.این مسجد دارای کتیبه های زیبایی از کاشی لاجوردی با خط نستعلیق است.

قزوین

بقعه حمدالله مستوفی

این بنا بجا مانده از زمان ایلخانان مغول، محل دفن حمدالله مستوفی نویسنده، تاریخ‌نگار عصر ایلخانی است. معماری این بنا به سبک آذری است که از این رو این بنا را در مقایسه با سایر آثار بجامانده در قزوین متمایز ساخته است. این بنا داری گنبدی فیروزه ای و مخروطی شکل است که در پایین آن کتیبه ای با خط ثلث قرار دارد که به  وصف اجداد حمدالله مستوفی و آثارآن پرداخته است.

قزوین

قزوین گردی با پرنده سفید

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور قزوین گردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *