غار علیصدر

غار علیصدر

غار علیصدر، یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان است که لقب بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان را نیز دارد. محل قرار گیری این غار در ارتفاعات ساری قیه ، روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ همدان قرار دارد. این غار دارای دالان های پیچ در پیچ زیبایی است که بخشی از مسیر دیدار از آنها از داخل آب و بوسیله قایق صورت می گیرد. این غار تقریبا مهم ترین جاذبه دیدنی همدان است. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این غار زیبا آشنا کنیم.

داستان های محلی در خصوص نام غار

در خصوص نحوه پیدایش غار محلی ها داستانی متفاوتی تعریف می کنند. اما بیشترین داستانی که سینه به سینه نقل شده از این قرار است که والی آن منطقه در قدیم شخصی به نام علیصدر بوده است که گویا به شکار نیز علاقه بسیاری داشته است. یک روز که برای شکار به صحرا رفته بوده است، تیزپایی از دست او فرار می کند و از آنجایی که آن روز موفق به شکار نشده بوده است، با همراهانش در تعقیب تیزپا راهی میشوند. که گویا حیوان به سمت غار فرار میکند و علیصدر و همراهانش در حین تعقیب تیز پا به غار می رسند.

غار علیصدر

خصوصیات غار علیصدر

این غار در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در خصوص طول و وسعت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست، زیرا تمامی قسمت های این غار هنوز بطور کامل کشف نگردیده است. این غار از مجموع تعداد زیادی دالان پیچ در پیج و دهلیز تشکیل شده که دریاچه ای بخش های وسیعی از غار را به هم مرتبط می کند. بنا برنظر بعضی از صاحبنظرن و پژوهشگران ادامه این غار به کتله خور زنجان وصل می شود اما هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست و در حد فرضیه و گمان بیان شده است. عمر سن این غار حدود 190 میلیون سال است ودرگروه غارهای زنده دنیا قرار دارد. بر طبق علم زمین شناسی، تاهنگامی که صدای چگه های آب در داخل غار شنیده میشود و دیواره ها تغییر می کند غار زنده است.

ویژِگی های غار علیصدر

تالار وسیع آبی این غار یکی از مهمترین دلایل جذابیت آن است. تنها در تعداد محدودی از غارهای دنیا مثل بوکان در استرالیا، مولیس فرانسه وغارهای شوالیه می توان چنین مناظر خارق العاده زمین شناسی را مشاهده کرد.  آب دریاچه داخل غار کاملا بی رنگ و بی بو است و هیچ گونه نشانه ای از حیات جانوری در آن دیده نمی شود.  دیواره ها و سقف پوشیده از رسوباتی به شکل استالاکتیت ها و و استالاگمیت هستند که در طی میلیون ها سال تشکیل شده است.  اتفاع غار در بیشترین حالت ممکن به 54 متر می رسد.

440 کیلومتر از مسیر داخل غار تا کنون نقشه برداری شده است و بازدید کنندگان مسافت 2 کیلومتری را برای بازدید از آن طی می کنند. استالاگمیت ها یا چکیده‌سنگ  و استالاکتیت های یا چکَنده‌سنگ ها دارای اشکال بسیار زیبایی هستند که بر اساس شکل ظاهریشان به نام های، برفک، گل کلمی، سوزنی و یا چتری شناخته می شوند .

شباهت زیاد بسیاری از این رسوبات به موجودات واقعی، باعث نامگذاری آنها به همان نام ها گردیده است. پنجه عقاب، پنجه اژدها، آبشار سنگی، تالار قندیل و پرنده آزادی ، تعدادی از معروفترین این  اشکال هستند. این غار، بیست و سومین اثرطبیعی ثبت شده توسط میراث فرهنگی است و با بازدید از آن لذت یک غار نوردی بی نظیر را تجربه خواهید کرد.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور همدان گردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

غار علیصدر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *