گلاب گیری

گلاب گیری مراسمی با قدمت چندصد ساله

گلاب گیری

گلاب گیری یکی از جشنواره های فصلی ایران است. دردنیا جشنواره های فصلی بسیاری وجود دارند. این جشنوار ها سبب رونق بازار گردشگری آن مناطق در بهترین فصل بازدید از آنها می شود. در گوشه  گوشه کشور پهناور ما نیز جشنوار های فصلی بسیاری برگزار می گردد که یکی از معروفترین و پر بازدید ترین آنها، مربوط به جشنواره گل و گلاب گیری کاشان است. این جشنواره در اردیبهشت هر سال به میزبانی دو شهر قمصر و نیاسر کاشان برگزار می گردد. گلاب قمصر در جهان بسیار معروف است و از نظر مرغوبیت در نوع خود بی رغیب است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این جشن خوش بو آشنا شوید.

گلاب گیری

تاریخچه گل و گلاب گیری در ایران

گلاب طی فرایندی از گیاه گل محمدی بدست می آید. قدمت کاشت گل محمدی در ایران به حدود 7 هزار سال پیش باز می گردد. مراسم گلاب گیری درحدود 1000 سال است که در ایران انجام می گردد و در ابتدا از تقطیر گل رز اولین گلاب ها ساخته شد. اما در طی سالها این عمل با استفاده از گل محمدی ادامه یافت.اگرچه این آیئین کهن در طی زمان دچار تغییراتی شده است اما هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. در گذشته گلاب گیری تنها به یک روش انجام میشد اما امروزه به دلیل ماشینی شدن این فرایند، روش های ساخت گلاب یا گلاب گیری نیز دچار تغییراتی شده است.

روش سنتی گلاب گیری، بوسیله ابزار های خاصی که متعلق به همین اقلیم و خطه است انجام می پذیرد،  و اکنون نیز، افرادی که هنوز این عمل را به روش سنتی انجام می دهند از همان ابزار و ادوات استفاده می کنند. دو شهرنیاسر و قمصر درکاشان، در اردیبهشت ماه هر سال، مملو از عطر خوش گل و گلاب می گردند . البته گلاب گیری در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است.

مراحل تولید گلابگلاب گیری

در ابتدا دیگ ها را بر روی اجاق های سنگی و گلی قرار می دهند سپس حدود 30 کیلو گل محمدی را داخل دیگ ریخته و ۸۰  لیتر آب به آن اضافه می کنند. درب دیگ را می پوشانند و برای کنترل فشاروزنه سنگینی روی آن قرار می دهند. در انتها با مخلوطی از تفاله گل و آرد نان قسمت لبه بالای دیگ و درب را می پوشانند.  این کار به منظور هدر نرفتن بخار انجام می شود.

در مرحله بعد لوله‌های نی را از یک سو به  دیگ و از سوی دیگر به پارچی مسی که در آب گذاشته شده است وصل می کنند.  بعد از آماده شدن شرایط، زیر دیگ را روشن می کنند تا دیگ به جوش بیاید. در این زمان، گلاب و بخار آب در لوله جمع می شود وسپس بخار گلاب به طرف پارچ سرازیر می شود که به علت سردی محیط داخلی به گلاب مایع تبدیل می‌شود. برای تهیه ۴۰  لیتر گلاب تقریبا 4 ساعت زمان نیاز است. بعد از سرد شدن، گلاب را در شیشه می ریزند.

گلاب ها از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند که ناشی از درجه خلوص آن ها است. گلاب سنگین، گلاب درجه یک است. گلاب درجه دو، گلاب سبک است که در 100 میلی لیترآن حدود 15 کیلو گل بکار رفته است. گلاب دو آتشه، نوع دیگری از گلاب  است که فرایند گلاب گیری در آن  تقریبا دوبار انجام میشود. گلاب زیر عطری، گلاب پس آب و … نیز ار انواع دیگر آن هستند.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور گلاب گیری کاشان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

گلاب گیری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *