لفور

لفور کجاست

لفور کجاست

لفور یا در تلفظ محلی لپور، روستایی از توابع سوادکوه در استان مازندران است. جنوب این دهستان، رشته کوه های البرز و  و سمت شمال آن به شیرگاه منتهی می شود. همچنین سمت شرق این منطقه، جنگل های زیرآب و جوارم قرار دارد و در غرب آن نیز، منطقه بابلکنار یا قران تالار قرار دارد. این روستا  شامل 29 پارچه آبادی است . دریاچه سد این دهستان یکی از دیدنی ترین جاذبه های انسان ساز در کنار طبیعت زیبا و بکر این منطقه می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این منطقه رویایی آشنا شوید.

لفور

قدمت منطقه لفور

در پی حفاری ها و اکتشافات مناطق اطراف سد لفور، آثار و شواهدی از دوران آهن در این منطقه کشف شده است. در تپه تاریخی چاشتخوران که سد البرز در آنجا قرار دارد نیز، بقایای از تنور و خمره های مخصوص ذخیره‌ مواد غذایی و قالب ها سفالی و سنگی متعلق به عصر آهن کشف شده است.  بر طبق شواهد و یافته های باستان شناسان در این منطقه، مردم ساکن در این منطقه در عصر آهن به روش پیشرفته ای از پخت سفال دست یافته بوده اند و توانسته بودند سفال های متنوعی در اشکال مختلف تولید کنند.

در اطراف این منطقه دو قبرستان متعلق به صدر اسلام نیز یافت شده است که نکته جالب در مورد آن، این است که تمامی اجساد باتابوت های چوبی در گورهایی آجری دفن شده اند. متاسفانه با آب گیری سد لفور، بخش های زیادی از این بخش که شامل محوطه های باستانی  بود نیز  به زیر آب رفت .

اقلیم و آب و هوا

این روستا در منطقه ای واقع شده که دره های و آبشارهای زیادی دارد. همچنین جنگل های انبوه هیرکانی این منطقه بسیار زیبا می باشد. در داخل دره های این منطقه، رودهای کوچکی مثل، کرسنگ رود و بولک و … جاری است که در نهایت این رودها به رود لفور می پیوندند.  سد البرز نیز در این منطقه و بر روی تپه، چاشتخوران ساخته شده است.

لفور

جاذبه های دیدنی

دریاچه سد البرز، که بر روی رودخانه لفور ساخته شده است یکی از دیدنی های این منطقه است. در فصل آبگیری، با زیر آب رفتن برخی مناطق جزیره های کوچکی در آن پدید می آید که بسیار دیدنی هستند. این سد همچنین زیست گاه ماهیانی چون، سرخ باله  و سفیدرودخانه ای و زرد پر است.

ناحیه جنگلی لفور با چشم انداز زیبایی از جنگل های هیرکانی بخصوص در  نواحی مشرف به سد، مناظری بکر و رویایی بوجود آورده است. طبیعت زیبای این منطقه ، سالانه طبیعت گردان بسیاری را به سوی این منطقه جذب می کند و تورهای بسیاری در قالب سفرهای یک یا چند روزه به بازدید و استراحت در این منطقه زیبا می پردازند.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور لفور را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

لفور

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *