خوردنی های خوشمزه کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان

هریک از شهر های ایران به دلیل ویژگی منحصر بفردی، مورد علاقه گردشگران هستند. در این میان کاشان یکی از شهرهایی است علاوه بر قدمت و آثار تاریخی اش به دلیل میزبانی یکی از معروفترین جشنواره های فصلی مورد توجه گردشگران قرار دارد. در فصل بهار مسافران زیادی برای بازدید از مراسم گلاب گیری که یکی از رسوم قدیمی و دیرینه کاشان است؛ راهی سفر به این شهر می شوند.

اواسط اردیبهشت تا انتهای خرداد، کاشان میزبان گردشگران داخلی و خارجی است که برای دیدن مراسم گلاب گیری، از شهرهای نیاسر و قمصر و .. بازدید می کنند.

تاریخچه مراسم گلاب گیری کاشان

در باب قدمت این مراسم همین بس که، در پی حفاری های انجام شده در تپه سیلک، نمادی به شکل گل هفت پر یافت شده است که گواهی بر آشنایی مردم این منطقه در هزاران سال پیش با این گلها و گیاهان است. با بررسی ادوار تاریخی در کاشان متوجه می شویم که عید گلاب از آداب و رسوم کهن و دیرینه کاشان بوده است . بسیاری از کارخانه های ادکلن سازی مشهور در دنیا، از اسانس گل قمصر استفاده میکنند که نشان از مرغوبیت گل های این منطقه نسبت به سایر نقاط جهان دارد. حتی در آیین سالانه شستشوی کعبه، این مراسم با گلاب ناب کاشان صورت می گیرد.

مراسم گلاب گیری کاشان

گلاب گیری

گلاب گیری در شهرهایی نظییر، قمصر، نیاسر، کامو، وادقان، برزک، ون در کاشان انجام می گیرد. البته در بیشتر آبادی ها و روستاهای اطراف نیز گل محمدی کاشت و برداشت می شود، اما در همه مناطق امکان گلاب گیری نیست و گل ها به کارگاه های شهر های دیگر فرستاده می شود.

گل چین ها، از اوایل صبح، قبل از طلوع آفتاب کارشان را شروع میکنند و تا قبل از ظهر باید کارشان به اتمام برسد. به اعتقاد کشاورزان، گل های چیده شده قبل از طلوع خورشید، عطر و بوی بیشتری دارند. زن و مرد پیر و جوان، صبح زود مشغول گل چینی می شوند و در نهایت گل های چیده شده به کارگاه های گلاب گیری می رود. گلاب گیری به شیوه های متفاوتی انجام می گیرد، اما آنچه گردشگران در شهرهای قمصر و نیاسر مشاهده می کنند، همان شیوه سنتی و قدیمی گلاب گیری است البته با ابزارهای جدید.

مراسم گلاب گیری کاشان

برای بازدید از مراسم گلاب گیری کی به کجا برویم

این مراسم هرساله در فصل بهار، از اواسط اردیبهشت ماه تا انتهای خرداد انجام میشود. دو شهر معروف برای بازدید این مراسم، شهرهای قمصر و نیاسر است. شهر قمصر در فاصله 30 کیلومتری کاشان قرار دارد و نام گلاب بیشتر با قمصر پیوند دارد. و گلاب قمصر بسیار معروف است. شهر نیاسر، نیز که به کهن باغشهر ایران مشهور است، در فاصله 30 کیلومتری سمت غرب کاشان قرار دارد که علاوه بر مراسم گلابگیری به واسطه جاذبه های تاریخی و طبیعی اش نیز مشهور است.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تورهای لوکس، تجربه بی نظیری از تور مراسم گلاب گیری کاشان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مراسم گلاب گیری کاشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *