ابیانه کاشان

ابیانه کاشان

ابیانه کاشان

ابیانه، نام روستایی در همسایگی شهر نطنز و کاشان در اصفهان است. این روستای زیبا و تاریخی با خاکی سرخ رنگ، بر دامنه های کوه کرکس ساخته شده وباستان شناسان بر طبق آثار باقی مانده از ادوار مختلف، قدمت آن را چیزی در حدود 1500 سال تخمین می زنند. اگر گذرتان به کاشان افتاد، بازدید از ابیانه را فراموش نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر از این نگین سرخ استان اصفهان بدانید.

موقعیت جغرافیایی ابیانه کاشان

این روستا، در فاصله 80 کیلومتری جنوب غرب کاشان و 35 کیلومتری شمال غرب شهر نطنز واقع شده است. رودخانه برزرود در جنوب این روستا جریان دارد. طبق سرشماری تعداد 500 خانه درروستای ابیانه و شمال این رود قرار دارد. خاک این روستا به دلیل مواد معدنی موجود در آن قرمز رنگ است  و سبب شده نمای ساختمان های قرمز رنگ ده، یکی از جذابیت های این روستا گردد.

ابیانه کاشان

 

تاریخچه روستا

مدرک و سند تاریخی در اثبات سن و سال این روستا تا کنون یافت نشده است. اما باستان شناسان و محققان به گواه وجود آثار باقی مانده تاریخی متعلق به دوره های مختلف بر این باورند که این روستا حدود 1500 سال قدمت دارد. تحقیقات باستان شناسی قدمت  برخی ساختمان های این روستا را به دوران ساسانیان، سلجوقیان و صفویان نسبت داده است. مردم روستا در گذسته به زبان پهلوی سخن می گفته اند که اثر آن را در گویش امروزه مردم روستا نیز می توان مشاهده کرد.

نمای روستا

این روستا مانند ماسوله بر روی شیب کوه ساخته شده است وروستایی پله کانی و چند طبقه به نظر می رسد. در این نوع روستا ها، خانه ها طوری ساخته شده است که بام خانه پایینی حکم حیاط خانه بالایی را دارد. این روستا خانه های بزرگی ندارد و اکثر خانه ها کوچک هستند. پنجره های چوبی روبه کوچه های روستا در میان نمای سرخ رنگ خانه ها از جذابه های اصلی ابیانه است.

ابیانه کاشان

لباس مردم روستا

یکی دیگر از دلایل جذابیت ابیانه، میراث ناملموس روستا، یعنی سنت ها وآداب و رسوم آن است.. اهالی سنت و های خود را حفظ کرده و هنوز به شیوه نیاکان خود لباس می پوشند. پوشش مردان شلواری گشاد از جنس کرباس یا متقال است . پاپوش مردان گیوه است و کلاه کله قندی دست دوز با نقوش هندسی برسر دارند.

لباس زنان شلیته های پرچین است که در زیر پیرهن های گلدرا بلند خود می پوشند  وچارقدی سه گوش گل گلی نیزسر می کنند.

ابیانه کاشان

آثار دیدنی ابیانه

یکی از معروفترین جاذبه های روستای ابیانه، آتشکده  آن واقع در دامنه های کوه کرکس است  بر طبق نظر باستان شناسان این آشکده متعلق به زرتشتیان بوده است. همچنین سه قلعه با نام های، تخت هامان در بخش جنوب غربی ، هرده درقسمت شمال شرقی و پاله در بخش شمال غرب روستا وجود دارد. زیارتگاه هینزا یا بی بی خاتون از دیگر جاذبه های روستای ابیانه است. این روستا از سال 1354 در لیست آثارملی ایران قراردارد.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تورهای لوکس، تجربه بی نظیری از تور گلاب گیری و ابیانه کاشان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اتشکده ابیانه کاشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *