قمصرکاشان

قمصر کاشان

قمصرکاشان

قمصر شهری در فاصله 30 کیلومتری کاشان است که به دلیل گلابش شهرتی جهانی دارد. کمتر کسی ممکن است نام قمصر را بشنود و عطر خوش گلاب در حافظه اش جاری نشود. این شهر در اردیبهشت و خرداد ماه هر سال میزبان گردشگران بسیاری است که برای دیدن مراسم گلاب گیری راهی قمصرو کاشان می شوند. در ادامه با ما همراه باشید، تا شما را بیشتر با قمصر آشنا کنیم.

تاریخچه قمصر کاشان

بر طبق مطالعات باستان شناسی و سکه های مکشوفه از کوه اشک درسمت شمال شرقی این شهر، قدمت این شهرکه در گذشته با نام های قَمسر و کمسرشناخته می شده است را به دوره هخامنشیان نسبت می دهند. وجود کاروانسرای شاه عباسی وامامزاده شاهسواران نیز نشان از قدمت این منطقه دارد. در دوران قاجار نیز از این منطقه به عنوان ییلاقات اطراف کاشان معروف بوده است.

مراسم گلاب گیری کاشان

سفر به مقصر

باغ های گل محمدی تقریبا در همه جای شهر قرار دارد. در کنار هر باغ معمولا کارگاهی برای گلاب گیری وجود دارد که درب آن برای تماشا باز است. گلاب گیری معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می شود اما، در سالهایی که گرمای هوا زودتر می رسد، گلاب گیری از اواخر فروردین شروع می شود.
گل چین ها ( به کسانی که گل های را می چینند گفته می شود) از صبح پیش از طلوع آفتاب روانه باغ ها می شوند. اگر صبح زود در این شهر باشید، مردان و زنان و کودکانی را می بینید که در باغ ها مشغول گل چینی هستند.

به عقیده گلاب گیران، بهترین و معطر ترین گل، گلی است که قبل از طلوع آفتاب و چیده شود زیرا با طلوع آفتاب گل ها پژمرده می شوند و عطر کمتری دارند.قمصر ، جز در ایام گلاب گیری در شب تاسوعا نیز میزبان گردشگران است. در این شب اهالی شهر به قصد بر آورده شدن حاجاتشان، نانی با نام عباس علی درست می کنند که مراسم خاص خود را داردقمصرکاشان

دیدنی های قمصر

این شهربغیر از مراسم گلاب گیری دیدنی های دیگری نیز دارد. امامزاده پیر داوود متعلق به دوران آل بویه، سد قمصر متعلق به دوران سلجوقیان ، خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها با قدمتی 200 ساله و موزه گلاب قمصر از دیدنی های این شهر است. همچنین قمصر باغ پرندگانی با وسعت ده هزار هکتار با پرندگانی از 17 کشور دنیا نیز دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

اقامت گاه های قمصر

این شهر دو اقامتگاه به نام هتل گلستان و مهمانسرا کوشک آقا محمد قمصر دارد . هتل گلستان فضایی مدرن و کوشک آقا محمد فضایی سنتی دارد. همچنین مردم محلی نیز در ایام گلاب گیری خانه هایشان را اجاره می دهند که می تواند گزینه اقامتی دیگری باشد.

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تورهای لوکس، تجربه بی نظیری از تور مراسم گلاب گیری  در قمصر کاشان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

قمصرکاشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *