آثار تاریخی مشگین شهر

آثار تاریخی مشگین شهر را بشناسیم

آثار تاریخی مشگین شهر

مشگین شهر، شهری واقع در استان اردبیل با قدمتی بسیار زیاد است که بر طبق سنگ نبشته های کشف شده از این منطقه، ساخت این شهر را به زمان ساسانیان نسبت داده اند. در این شهر کهن بیشتر از 600 اثر تاریخی متعلق به دوران های مختلف تاریخی ثبت شده است که همگی دلیلی بر مدعای عمر بالای این شهر است. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از این آثار تاریخی را به شما معرفی کنیم.

آرامگاه شیخ حیدر

آرامگاه یا بقعه شیخ حیدر، برجی آرامگاهی در داخل شهر مشگین شهر است که آرامگاه حیدر، پدر شاه اسماعیل اول صفوی است. ساخت بنای برج را به قرون هفت و هشت و زمان حکومت صفویان نسبت می دهند. ارتفاع این برج چیزی درحدود ۱۸٫۵ متر است. در بالای برج، کتیبه ای با خط کوفی با کاشی کاری آبی فیروزه ای قرار دارد.

آثار تاریخی مشگین شهر

شهر یری یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی مشگین شهر

محوطه باستانی شهر یری در روستای ارجق، مشگین شهر اردبیل قرار دارد. این محوطه باستانی حدود 400 هکتار وسعت دارد و دارای سه قسمت مختلف شامل معبد، قوشا تپه و قلعه نظامی است. قدمت این منطقه باستانی را چیزی در حدود 8 هزار سال تخمین می زنند و به اوایل دوران آهن نسبت می دهند. 280 عدد سنگ های ایتساده تراشیده در این محوطه وجود دارد که گمانه زنی می شود سنگ قبر باشند. بر روی این سنگ ها تصاویر انسانهایی حکاکی شده که بصورت دست به سینه ایستاده اند و دهان ندارند.

آثار تاریخی مشگین شهر

قلعه قهقهه

این قلعه که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد درنزدیکی روستای قره آغاج از توابع مشگین شهر قرار دارد. قلعه قهقهه بر روی تپه ای 300 متری بنا شده و چیزی در حدود چهار و نیم هکتار مساحت دارد. این قلعه در دوران حکومت صفویان مورد توجه زیادی قرار داشته است و بر طبق روایات تاریخی در زمان جنگ های ایران و عثمانی، از این قلعه به عنوان محل نگه داری خزینه عثمانی یاد شده است. که البته این مطلب نشان دهنده استحکام و عدم نفوذ پذیری این قلعه در برابر دشمنان بوده است. در دوران صفویان، قلعه قهقهه همچنین به عنوان زندان نیز مورد استفاده بوده است و اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب یکم نیز از مهم ترین زندانیان این قلعه بوده است.آثار تاریخی مشگین شهر

کهنه قالا

کهنه قالا، یا کهنه قلعه، نام قلعه ای است قدیمی که درسمت چپ رودخانه خیاو چای در نزدیکی شهرمشگین شهر قرار دارد. ارتفاع این قلعه چیزی در حدود پنج متر است و پانزده هزار متر مربع وسعت دارد. ملات بکار رفته در ساخت این قلعه، سنگ، آهگ و گچ است. طبق اسناد تاریخی قدمت این قلعه به دوران حکومت ساسانیان باز می گردد. همچنین سنگ نبشته معروف سورو شکن داشی به خط پهلوی در فاصله 150 متری کهنه قالا قرار دارد.

آثار تاریخی مشگین شهر

  قلعه بربر

قلعه بربر قلعه ای تاریخی متعلق به دوران صدر اسلام است که در روستای اونار از توابع شهرستان مشگین شهر واقع شده است. کاربری این قلعه که در دل صخره ای ساخته شده است، جهت نگهداری از آذوقه و ابزار و ادوات جنگی بوده است. قلعه بربر در سال 1386 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آثار تاریخی مشگین شهر

قلعه دیو

قلعه دیو، یا دیو قالاسی به زبان محلی، نام قلعه ای در دامنه کوه سبلان، و در نزدیکی روستای قوزلو است. این قلعه به سبک اوراتویی بدون ملات و با سنگ های بسیار بزرگ ساخته شده است. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می گردد و موقعیت استراتژیک بسیار خوبی داشته است که به تمام مناطق اطراف مشرف بوده است.

آثار تاریخی مشگین شهر

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تورهای لوکس مشگین شهر، آماده اطلاع رسانی و راهنمایی در خصوص آثار تاریخی مشگین شهر به مسافران خود می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *