آثار تاریخی اردبیل

آثار تاریخی اردبیل

آثار تاریخی اردبیل

اردبیل شهری در شمال غربی ایران در همسایگی آذربایجان است که در طول دوران های مختلف تاریخی شاهد حوادث بسیاری بوده که سبب شده میزبان آثار زیادی از دوره های تاریخی مختلف باشد. همچنین اردبیل به دلیل قرار گیری در ارتفاع 1500 متری سطح دریا و کوهستانی بودن آن، طبیعت بکر و زیبایی نیز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از آثار تاریخی اردبیل را با هم مرور کنیم.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از معروفترین آثار تاریخی اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در زمره آثار ثبت شده ایران در لیست جهانی یونسکو است. این شاهکار معماری ایرانی با طراحی شیخ بهایی یادگار دوران صفویه است و بر روی بنایی به جا مانده از اثر مغول ساخته شده است. علاوه بر شیخ صفی‌الدین، شاه اسماعیل اول و تعدادی از سران صفویه نیز در این مکان به خاک سپرده شده اند. بخش های دیدنی بقعه شیخ صفی شامل، چینی خانه، خانقاه، برج الله الله، شهیدگاه، جنت سرا، چله خانه است. این اثر تاریخی در میدان عالی قاپو اردبیل واقع شده است.

آثار تاریخی اردبیل

موزه چینی خانه

این موزه که چیزی در حدود 4 قرن قدمت دارد در قسمت شرقی مجموعه بقعه شیخ صفی واقع شده است. شیخ بهایی، یکی از مشاهیر دوران صفوی کار طراحی این بخش را انجام داده است. مقرنس های زیبای سقف و نقوش زیبای آن سقف اتاق موسیقی عالی قاپو را به یاد بازدید کنندگان می اورد. این موزه به دستور شاه عباس جهت نگه داری هدایای دریافتی از چین و .. ساخته شده است. در این موزه آثارچینی بسیار زیبایی مثل گلدان، ظروف زینتی و .. که از دربار چین به ایران هدیه شده بوده است نگه داری می شود. این موزه در میدان عالی قاپو داخل  مجموعه شیخ صفی قرار دارد.

آثار تاریخی اردبیل

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی اردبیل، در محل حمام آقا نقی در نزدیکی میدان عالی قاپو واقع شده است. این حمام با نام ظهیرالاسلام نیز شناخته می شود. در این حمام مجسمه های با پوشش سنتی و محلی مردم اردبیل قرار داده شده است که بخشی از آداب ،فرهنگ و رسوم این شهر را به نمایش می گذارد. این موزه در میدان عالی قاپو در ابتدای خیابان سعدی قرار دارد. اگر برای بازدید از بقعه شیخ صفی تشریف بردید، از این موزه که در فاصله حدودا 200 متری آن قرار دارد نیز دیدن کنید.

آثار تاریخی اردبیل

مسجد جامع اردبیل

قدمت مسجد جامع اردبیل به دوران سلجوقیان باز می گردد و بر طبق اسناد و روایت تاریخی این مسجد بر روی بقایای آتشکده ای متعلق به دوران ساسانیان ساخته شده است. بخش گنبد خانه این مسجد بسیار زیبا و تماشایی است. این مسجد مابین محله‌های پیر شمس‌الدین و عبدالله شاه واقع شده است.

آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل

در 3کیلومتری شهر اردبیل داخل روستای کلخوران، بنایی متعلق به قرن ده هجری و یادگاری از دوران صفوی با نام آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل قرار دارد. شیخ امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و از اجداد خاندان سلطنتی صفوی محسوب می شود. مقبره شیخ امین الدین به شیخ کلخوران در میان مردم محلی معروف است.

آثار تاریخی اردبیل

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تورهای لوکس مشگین شهر، اماده اطلاع رسانی و راهنمایی در خصوص آثار تاریخی اردبیل به مسافران می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *