کاشان گردی

کاشان گردی با پرنده سفید (قسمت دوم)

کاشان گردی

شهر کاشان از توابع استان اصفهان است که در فاصله 220 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد. این شهر قدمتی 7000 ساله دارد و یکی از اولین سکونت گاه های بشری در داخل فلات ایران محسوب می شود.  جاذبه های دیدنی در کنار جشنوار های فصلی چون گلاب گیری، و مراسم قالیشویان، کاشان را به یکی مراکز مهم توریستی درایران تبدیل کرده است. در قسمت دوم این کاشان گردی با پرنده سفید تعدادی دیگر از جاذبه های دیدنی این شهر زیبا را با شما مرور می کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از کاشان بدانید.

مسجد جامع کاشان

قدیمی ترین بنای تاریخی داخل شهر کاشان که قدمت آن به عهد سلجوقیان باز می گردد، مسجد جامع این شهراست. این مسجد در طی دوره های تاریخی به مرور مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. تزیئنات و کتیبه های این مسجد بسیار چشم نواز و زیباست.  اثر خطاطان مشهوری چون ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی و عبدالکریم بر روی دیوارهای این مسجد دیده می شود.

کاشان گردی

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها، یکی از خانه های تاریخی و دیدنی شهر کاشان است. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می گردد و از نظر جذابیت های توریستی در سال 2015 و 2016 انتخاب برتر یونسکو بوده است. مالک خانه، حاج سید حسن نطنزی از تجار و بازرگانان معروف کاشان، به علت سفرهای بسیارش به بروجرد با نام بروجردی مشهوربوده است. وی داماد سید جعفر طباطبایی از تجار معروف فرش بوده است و این خانه در واقع شرط ازدواج ایشان بوده است. زیرا طباطبایی شرط کرده بوده که باید بروجردی خانه ای مانند خانه طباطبایی ها برای دخترش بسازد تا وی به این وصلت راضی شود.

در سال هفتم با پایان یافتن حیاط اندرونی، طباطبایی به این وصلت راضی شده و این زوج در خانه جدید ساکن می شوند. تکمیل باقی قسمت های خانه و تالار حدود 11 سال به طول انجامیده است.

خانه بروجردی ها

بازار سنتی کاشان

این بازار قدیمی یکی از معروفترین بازارهای دوران خود بوده است  که از لحاظ زیبایی و بزرگی ارزش بسیاری داشته است. قدمت این بازار به دوران صفویان باز می گردد و به دلیل موقعیت قرار گیری آن، یکی از مهمترین و پر رونق ترین بازارهای ایران در زمان خود بوده است. اغلب مسافران و جهانگردانی که در زمان صفویه به ایران سفر می کردند، از شکوه و زیبایی این بازار در سفرنامه های خود بسیار نوشته اند. بطور مثال سر آنتوان شرلی  در سفرش همراه با شاه عباس به کاشان پس از بازدید از این بازار می نویسد: بازارکاشان بسیار زیباست و با تاق‌های خوب پوشیده شده است، همچنین دارای کاروانسرای بزرگ و راحتی است.

پس از زلزله سال 1192ق بافت بازار از بین رفت و بازار کنونی بر روی ویرانه های بازار قدیمی مجددا ساخته شد. آنچه امروز از بازار کاشان می بینیم، حاصل ساخت وسازهای دوران قجار، بخصوص در زمان زمامداری فتحعلی شاه است.

بازار سنتی کاشان

خانه عباسیان

در کاشان خانه های تاریخی زیبایی قرا دارد که خانه عباسیان یکی از آنهاست. این خانه در دوران قاجار و بدست حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی، از تجار به نام و مشهر چینی و بلور در کاشان ساخته شده است. در خصوص ساخت این خانه پنج طبقه با پنج حیاط، گفته اند که مدت 20 سال ساختنش طول کشید ه است.

گچبری و تزئینات داخلی این بنا، آنرا نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی  اسلامی در ایران کرده است. این خانه در لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

بازار سنتی کاشان

خانه طباطبایی ها

این خانه به نام عروس خان های ایران شناخته می شود. این خانه متعلق به حاج سید جعفر طباطبایی از تجار معروف و صاحب نام دوران قاجار درشهر کاشان است که در فاصله کمی از خانه بروجردی ها قرار دارد. نقاشی های این خانه توسط شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی ( عموی کمال الملک) کشیده سده است. البته تمامی کار گچ بری ها و نقاشی ها تحت نظارت خود شخص صنيع الملک  انجام گرفته است.

تزئینات داخلی زیبا، گچبری ها و آئینه کاری های هنرمندانه، ارسی های دلفریب با شیشه های رنگی همه و همه سبب شده تا این خانه به نام عروس خانه های ایرانی لقب گیرد.

خانه طباطبایی ها

کاشان گردی با پرنده سفید

آژانس هواپیمایی پرنده سفید اولین برگزار کننده تور های لوکس ، تجربه بی نظیری از تور کاشان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *